Lienetkö kuuluut tutkimuksesta, jossa ihmiset saivat valita miellyttävimmän äänen. Pienen lapsen nauru sai tuossa äänestyksessä eniten pisteitä. Lasten ääniä kuullaan kuitenkin yhä harvemmissa kodeissa. Vaikka väestön kasvusta ei päätetä eduskunnassa, ymmärrys syntyvyyden laskun syistä on tärkeä. Päättäjät voivat poistaa itse rakentamiaan esteitä ja auttaa poistamaan niitä esteitä, joiden kanssa perheissä kipuillaan. Esimerkiksi Viro onnistui kääntämään syntyvyyden kasvuun lapsilisiä korottamalla.
Samalla on kuitenkin hyvä pohtia myös sitä, miten menee niillä lapsilla, jotka meillä jo on ja niillä perheillä, joiden koteja pienten lasten äänet jo täyttävät. Lastensuojeluilmoitusten ja nuorten mielenterveysongelmien määrän kasvu kertovat karua kieltä niistä haasteista, joita liian moni tämän päivän lapsista kohtaa. Oppimistulokset ovat laskeneet tasaisesti viidentoista vuoden ajan. Opettajana näen, että syitä on haettava koulun kehittämisestä, mutta myös lasten ja nuorten kasvuympäristössä tapahtuneista muutoksista.
Kokemusteni pohjalta olen laatinut kymmenen kohdan listan toimenpiteistä lasten, nuorten ja lapsiperheiden sekäkoulun kehittämiseksi:
Lapsilisät tulee sitoa indeksiin. Lapsilisät ovat ainoa sosiaalietuus, joka ei kasva kustannusten noustessa. Lapsilisien niiden reaaliarvo on laskenut 90-luvusta 50-70 euroa lasta kohden kuukaudessa. Syntyvyys on laskenut eniten alimmissa tuloluokissa.
Mahdollistetaan perheiden toiveiden mukaiset ratkaisut lastenhoidossa. Jatketaan kotihoidon-tukea ja kehitetään päiväkodin rinnalla myös perhepäivähoitoa. Tämä on myös taloudellista.
Tuetaan murrosikäisten vanhempia. Nykyisin neuvolakäynnit lakkaavat, kun lapsi täyttää kuusi vuotta. Tuen tarve muuttuu, mutta korostuu lasten tullessa murrosikään. Tuki teini-ikäisten vanhemmille voisi olla ryhmämuotoista ja otteeltaan valmentavaa.
Lisätään vanhempien valmiuksia lasten ja nuorten digilaitteiden käytön ohjaamisessa. Liiallisella älylaitteiden käytöllä on havaittu yhteys mm. nuorten mielenterveysongelmien kasvuun.
Esiopetukseen jatkossakin kuusivuotiaana. Suurimmassa osassa Pisa-tutkimuksissa parhaiten menestyneistä maista oppivelvollisuus alkaa 6-7-vuotiaana. Yhteiskunnan kustannuksia lisäävää ja lapsuutta lyhentävää uudistusta ei siksi tule toteuttaa.
Yksinkertaistetaan kolmiportaista tukea ja vähennetään byrokratiaa. Näin opettajille jää aikaa perustyön tekemiseen.
Otetaan opetussuunnitelman idea lasten ja nuorten itseohjautuvuudesta tieteelliseen tarkasteluun. Tehostetun ja erityisen tuen tarve kouluissa on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. Peruskoulua ei rakentaa myyttien perustalle.
Palautetaan erillisryhmät käsitöihin sekä tyttöjen ja poikien liikuntaan. Syrjäytyvistä nuorista 2/3 on poikia. Koulua on kehitettävä molempien sukupuolien tarpeet huomioiden.
Palautetaan pienkoululisä valtionosuuksiin. Valtion tuki pienille kouluille vuonna 2005 oli 1,6 kertainen. Peruskoulujen määrä on puolittunut 2000 luvulla. Samalla kun kouluverkkoa on harvennettu, oppimistulokset ovat laskeneet kaupunkia enemmän maaseudulla.
10
Lyhennetään kuljetusoppilaiden koulumatkan pituutta alakoulussa kahdesta tunnista puoleentoista tuntiin ja yläkoulussa kahdesta ja puolesta tunnista kahteen tuntiin päivää kohden. Näin myös harvaan asuttujen alueiden lapsilla jää aikaa harrastamiseen.