28.2.2024

Mielikuvalle hallintoa paisuttaneesta uudistuksesta on tosiasioiden valossa kovin vähän katetta (Savon Sanomat 28.2.2024)

Vuonna 2023 kaikkien hyvinvointialueiden alijäämä oli yhteensä 1,35 miljardia euroa. Mittavat alijäämät ollaan tekemässä myös vuonna 2024. Hyvinvointialueiden tulee kattaa syntyneet alijäämät vuoteen 2026 mennessä. Tämän vuoksi monin paikoin ollaan ajautumassa jopa paniikkiratkaisuihin. Mm. terveyskeskusverkostoa ollaan karsimassa voimakkaasti.  

Osa hallituspuolueiden kansanedustajista hakee talousahdingon syytä edellisestä hallituksesta. Kun sote-uudistusta valmisteltiin, syytti silloinen oppositio hallitusta kustannuksia lisäävän hallintohimmelin rakentamisesta. Onko rahoituskriisin syy nyt toteutetussa uudistuksessa?  

Ennen uudistusta sote- ja pelastuspalveluita tuottavien organisaatioiden määrä oli 259. Nyt vastaavat palvelut tuotetaan 22 organisaation toimesta. Kun organisaatiorakenne yksinkertaistui, myös johtajien ja päälliköiden määrä väheni. Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella väheni yli 150 johtajaa tai päällikköä. Pohjois-Savossa läheskään kaikki kunnissa toimineet johtajat ja päälliköt eivät siirtyneet esimiestehtäviin. Pelkästään vuoden 2023 alusta esimiesten määrä on vähentynyt noin 30:llä. Mielikuvalle hallintoa paisuttaneesta uudistuksesta on tosiasioiden valossa kovin vähän katetta.  

Mistä akuutti rahoitusvaje sitten johtuu? 

Kunnallisalan kehittämissäätiön Totta vai tarua? – Soteuudistuksen himmeli- byrokratia- ja kustannusten kasvuväitteet lukujen valossa -julkaisussa (2023) analysoidaan hyvinvointialueiden nykyistä rahoitustilannetta systemaattisesti. Akuutin rahoitusvajeen keskeiseksi syyksi nostetaan toteutetun hallintouudistuksen sijasta poikkeukselliset olosuhteet. Ukrainan sota, korkojen nopea nousu, inflaation kiihtyminen sekä kallis palkkaratkaisu kasvattivat yllättävästi menoja. Tämän lisäksi osa kunnista, joiden taloustiedot muodostivat rahoituslaskennan perustan, alibudjetoivat sote-menoja. Myös sairaaloiden saamat koronatuet pienensivät tilapäisesti kunnille lähetettyjä laskuja. Todellinen menotaso selvisikin vasta hyvinvointialueiden vuoden 2023 tilinpäätöksistä.  

Potilaan hoitaminen perusterveydenhuollossa on edullisempaa. Perustason palveluiden vahvistaminen onkin kaikkien jakama yhteinen tavoite. Vuodesta 2003 vuoteen 2020 perusterveydenhuollon vastaanottokäyntien määrä väheni kuitenkin lähes kymmenellä miljoonalla potilaalla. Samaan aikaan erikoissairaanhoidon käynnit kasvoivat kuudella miljoonalla. Kuinka kehitys käännetään, jos hoitoon pääsyä nyt vaikeutetaan?  

Kustannuksia säästäviä toimintamalleja on jo tunnistettu. Palveluiden digitalisointi, omalääkärimalli, ja potilaan hoitopolkujen sujuvoittaminen ovat niistä esimerkkejä. Kehittäminen käy kuitenkin huomattavasi vaikeammaksi, jos hyvinvointialueiden taloudellinen pohja murenee.  

Soten rahoituslain mukaan valtio on valmistautunut kattamaan vuoden 2023 alijäämät lisärahoituksella vuonna 2025. Aikaistamalla lisärahoitusta vuodelle 2024 ja jatkamalla alijäämän kattamisvelvoitteen määräaikaa hallitus voisi nyt rauhoittaa tilanteen. Näin perusterveydenhoitoa heikentäviä paniikkiratkaisuja ei tarvitsisi toteuttaa. Tämän jälkeen vastuuministeriöissä tulisi keskittyä säästöjä tuottavaan normien purkamiseen.  

Vesa Linnanmäki, aluevaltuutettu (kesk.), Pohjois-Savon hyvinvointialue 

Ota yhteyttä

Copyright 2025 Vesa Linnanmäki